رفتن به محتوای اصلی رفتن به جستجو

نرم افزار طراحی شبکه‌های تغذیه و توزیع گاز (JAMPIPE)

پس از برآورد مصرف گاز با استفاده از برنامه JAMUSE، نوبت به طراحی شبکه گاز با استفاده از نرم‌افزار JAMPIPE می‌رسد. برای این کار، خطوط لوله در معابر مختلف ترسیم می‌شوند. محل انشعاب خطوط لوله فرعی به لوله‌های اصلی به عنوان گره‌های شبکه در نظر گرفته می‌شود. مرحله بعدی، محاسبه مصرف در گره‌های شبکه است. به این منظور کدهای مصرف مربوط به هر گره باید با آن پیوند برقرار کنند. هر کد فقط باید با یک گره ارتباط داشته باشد. در این مرحله مصارف شبکه فرعی در گره مربوطه خود اعمال می‌شود. گفتنی است که برنامه‌ای برای انجام خودکار این مرحله تهیه شده است.

پس از اعمال مصارف روی گره مورد نظر می‌توان پارامترهای طراحی را به کار برد و چنانچه مصرف مجموعه از حدی بیشتر یا کمتر باشد، با تغییر محدوده و افزودن یا کاستن کدهای مصرفی، به عدد مورد نظر رسید و سپس خطوط لوله را گسترش داد یا کمتر کرد. می‌توان تعداد واحدهای مصرف‌کننده، طول لوله‌های استفاده شده و سایر اطلاعات لازم برای طراحی را نیز با استفاده از این نرم‌افزار محاسبه کرد.

مرحله بعدی کار، اعمال بارهای مصرفی در شبکه اصلی و محاسبه فشار، دبی و سرعت در نقاط مختلف شبکه است. با در نظر گرفتن پارامترهای طراحی، از قبیل رعایت حداقل فشار، حداکثر سرعت، متوسط سرعت و هزینه‌های اجرای طرح می‌توان سایز لوله‌ها را طوری انتخاب کرد که طرحی بهینه برای گازرسانی به منطقه به دست آید.

بنابراین، این نرم افزار کلیه امور مریوط به بارگذاری، محاسبات افت فشار، سرعت و دبی جریان و ارائه خروجی را به صورت هوشمند و در صفحه نمایش اتوکد انجام می‌دهد. لذا تغییر ورودی‌های برنامه به سهولت و با سرعت هر چه بیشتر امکان‌پذیر است و نیازی به استفاده از فایل‌های پیچیده و وقت‌گیر متنی ندارد. چنانچه در هر یک از مراحل ورود کدهای بازاریابی، تعیین محدوده بارگذاری، تعیین مسیر عبور خطوط اصلی و فرعی و سایزینگ خطوط لوله نیاز به تغییر وجود داشته باشد، این تغییرات به سادگیِ ترسیم و ویرایش چند خط در محیط گرافیکی و به صورت Realtime انجام‌پذیر است، در صورتی که انجام هریک از این تغییرات در نرم‌افزارهای متنی نیاز به صرف زمان بسیار دارد و مدت زمان اجرای کل طرح را افزایش می‌دهد. از آنجا که در صنعت امروز زمان، مترادف با هزینه است، تسریع در روند طراحی یک امتیاز بزرگ برای این نرم‌افزار محسوب می‌شود.

روش نصب و استفاده از نرم افزار JAMPIPE به همراه یک مثال نمونه در قالب یک کلیپ آموزشی قابل دانلود است. همچنین، بخش‌های مختلف این کلیپ شامل مرور کلی برنامه و گام‌های استفاده از آن به صورت جداگانه در دسترسند.

جدول کلیپ‌های آموزشی نرم افزار JAMPIPE برای دانلود

ردیفشرحنام فایلزمانحجم فایل (MB)دانلود فایل
۱معرفی کلی، روش نصب و معرفی منوها و زیرمنوهای برنامهOverview.avi۰۴:۱۷۸۰.۲
۲گام ۱: باز کردن فایل اتوکد و اتصال برنامه به آنStep 1- Open Autocad File ....avi۰۲:۱۵۵۶.۹
۳گام ۲: معرفی فایل اطلاعات ورودی مورد نیاز برای برآورد مصرف به برنامهStep 2- Load Market Survey Data File.avi۰۱:۳۲۱۶.۱
۴گام ۳: تعیین مقدار پارامترهای ورودی طراحیStep 3- Set Design Inputs ....avi۰۱:۲۵۶.۷
۵گام ۴: تصحیح ورتکس‌های لوله‌ها و نود گذاریStep 4- Edit Pipes Vertices and Insert Nodes.AVI۰۲:۰۹۵۲.۷
۶گام ۵: شماره دهی خودکار گره‌هاStep 5- Auto Node Numbering.avi۰۱:۵۰۲۶.۸
۷گام ۶: گروپ کردن خودکار کدهای بازاریابی به گره‌های طراحیStep 6- Auto Group Codes with Nodes.AVI۰۱:۵۵۱۱.۴
۸گام ۷: تحلیل شبکه گاز و تعیین فشار گاز در گره‌ها و دبی و سرعت گاز در لوله‌هاStep 7- Select and Solve Gas Network and Report Design Results.AVI۰۴:۱۳۵۹.۶
۹ابزار ۱: ترسیم خودکار اتصالاتTools 1- Insert Fittings.AVI۰۱:۱۰۷.۶
۱۰ابزار ۲: شماره دهی لوله‌ها و شیرهاTools 2- Insert Number of Pipes and Valves.avi۰۱:۳۷۶
۱۱ابزار ۳: تسهیل تعیین محل استانداردهاTools 3- Insert Standards.avi۰۲:۵۱۲۱.۷
۱۲کلیپ کامل شامل همه بخش‌های بالاJAMPIPE Help.avi۲۵:۲۱۱۷۴

برای آگاهی از ویرایش‌ها، قیمت و روش سفارش این برنامه به منوی فروشگاه مراجعه فرمایید.