رفتن به محتوای اصلی رفتن به جستجو

مزایای نرم افزارهای ما در مقایسه با نرم افزارهای مشابه

۱ – استفاده از واسط گرافیکی مناسب برای ارتباط با کاربر

همه نرم افزارهای تخصصی شرکت جمع نما از محیط اتوکد برای ارتباط با کاربر استفاده می‌کنند. از آنجایی که حاصل همه فعالیت‌های مربوط به نقشه‌برداری، بازاریابی، خط سیر، طراحی و تحلیل شبکه گاز و ساخت پکیج نهایی در نرم‌افزار اتوکد انجام می‌شود، بهترین واسط گرافیکی برای چنین برنامه‌هایی، نرم‌افزار اتوکد است، زیرا بهتر است برنامه از همان ابتدا به فایل اتوکدی که نقشه مسیرها، عوارض موجود در منطقه و کدهای بازاریابی در آن وارد شده‌اند و طراحی خطوط لوله در آن انجام شده است، متصل شود و محاسبات مربوط به بازاریابی و تحلیل شبکه گاز جهت محاسبه فشار در گره‌ها و سرعت و دبی در لوله‌ها مستقیما با استفاده از همین فایل انجام شود و نتایج محاسبات و تحلیل‌ها هم در همانجا نمایش داده شوند.

این امر یکی از برتری‌های JAMUSE و JAMPIPE بر قدیمی برآورد مصرف (Main) و GPNet است. زیرا برنامه Main به طور کلی محیط گرافیکی ندارد و GPNet هم یک محیط گرافیکی درون خود تعریف کرده است که برای استفاده از آن لازم است همه نقشه‌ها و کدهای بازاریابی که در فایل اتوکد موجودند، یک بار دیگر در محیط گرافیکی برنامه GPNet وارد شوند که فرآیندی وقت‌گیر و خسته کننده است و دوباره‌کاری محسوب می‌شود.

۲- وجود سیستم خطایابی مناسب

یکی از امکاناتی که در همه نرم افزارهای شرکت جمع نما وجود دارد، خطایابی اطلاعات وارد شده توسط کاربر است. یعنی برنامه پس از اجرا و دریافت اطلاعات ورودی از کاربر، ابتدا این اطلاعات را تحلیل می‌کند و خطاهای احتمالی موجود در این ورودی‌ها را به درستی شناسایی و دسته‌بندی می‌نماید و طی گزارشی وجود این خطاها را با تعیین محل و موضوع خطا به کاربر هشدار می‌دهد تا کاربر بتواند آنها را برطرف کند و به کار با برنامه ادامه دهد.

در برنامه GPNet چنین امکانی وجود ندارد. یعنی در صورت وجود خطا در اطلاعات ورودی از قبیل روی هم بودن کدهای بازاریابی، وجود کدهایی خارج از بلوک‌های بازاریابی، مرتبط نشدن برخی کدهای بازاریابی با گره‌های طراحی، هم بند نبودن شبکه لوله‌های گاز، وجود نداشتن TBS یا CGS در شبکه و ده‌ها خطای احتمالی دیگر، برنامه GPNet یا خروجی نمی‌دهد یا بدون توجه به خطاهای موجود در ورودی‌ها نتایج نادرست ارائه می‌کند. در هر حال، هیچ هشداری به کاربر در مورد وجود خطاها و شیوه رفع آنها نمی‌دهد. با توجه به گستردگی و پیچیدگی اطلاعات ورودی در هر دو بخش بازاریابی و طراحی شبکه‌های گاز، احتمال وجود خطا در اطلاعات ورودی بخصوص در شهرهای بزرگ بسیار بالاست و وجود نداشتن سیستم خطایابی مناسب در برنامه بدین معنی است که کاربر خود باید محل و موضوع خطا را کشف کند. این فرآیند به کاربر حرفه‌ای نیاز دارد و نیز بسیار زمان‌بر و در برخی موارد غیرممکن است. به این ترتیب استفاده از این برنامه برای تحلیل شبکه شهرهای بزرگ بسیار سخت خواهد بود. می‌توان گفت برنامه GPNet در این گونه موارد با توجه به زیاد بودن غیرمنطقی زمان مورد نیاز برای خطایابی قابل استفاده نیست.

۳- راحتی کار با برنامه‌ها و کاربر پسندی

برتری دیگری که برنامه‌های شرکت جمع نما مثل JAMUSE و JAMPIPE به دلیل استفاده از واسط گرافیکی مناسب بر GPNet دارند، راحتی کار با آنهاست. یعنی در محیط اتوکد امکانات ترسیمی، ویرایشی و نمایشی مختلف و متنوعی وجود دارد که محیط گرافیکی GPNet از آنها بی‌بهره است. در محیط GPNet ابزارهای لازم برای فرآیندهایی از قبیل Copy و Paste، Find و Replace، انواع Zoomها، Undo و Redo به دفعات دلخواه، ذخیره اطلاعات وارد شده به فواصل زمانی دلخواه، تهیه خودکار فایل پشتیبان، فیلتر کردن، چرخاندن و بسیاری فرآیندهای دیگر به آسانی و به طور کامل در دسترس نیستند. این امر زمان لازم برای ورود اطلاعات به برنامه را افزایش و میزان کاربر پسندی آن را کاهش داده است.

۴- وجود امکانات و برنامه‌های جانبی برای خودکار سازی و تسریع فرآیندها

در مجموعه نرم افزارهای شرکت جمع نما برنامه‌هایی برای خودکار سازی بسیاری از فرآیندها وجود دارد. به طوری که بسیاری از فرآیندهای مربوط به بازاریابی و طراحی از قبیل تعیین سایدهای چهارگانه در بلوک‌های بازاریابی، اختصاص کدهای بازاریابی به گره‌های طراحی و شماره‌دهی استاندارد گره‌ها و شیت بندی شبکه‌های تغذیه و توزیع با برنامه انجام می‌شوند که حاصل آن افزایش دقت کار و صرفه‌جویی بسیار در وقت و هزینه تمام شده خواهد بود. چنین امکاناتی در برنامه GPNet وجود ندارد.

۵- جا افتادگی و آزموده شدن در جریان پروژه‌های مختلف

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک برنامه کاربردی خوب آن است که مراحل تست و دیباگ (آزمایش و اشکال زدایی) را گذرانده باشد و به حد بالایی از اعتمادپذیری دست یافته باشد. برای محک خوردن برنامه لازم است که در پروژه‌های متعدد از آن استفاده شده باشد تا قابلیت‌هایش در بوته آزمایش قرار بگیرند و اشکالاتش در جریان انجام پروژه‌های گوناگون مشخص و برطرف شوند. از این جهت، برنامه‌های شرکت جمع نما به مراتب جاافتاده تر و قابل اعتمادتر از برنامه GPNet هستند که زمان زیادی از ارائه نسخه آزمایشی‌اش نمی‌گذرد و هنوز در مرحله اشکال زدایی و ارائه نسخه‌های اصلاح شده است. در حالی که برنامه‌های شرکت جمع نما از سال‌ها پیش در پروژه‌های بزرگ بسیاری به کار گرفته شده‌اند و اشکالاتشان مشخص و برطرف شده است.